Groei

Veel ondernemers willen groeien. Groeien in omzet en vooral winst. Logisch. Maar hoe doe je dat?

Veel modellen gaan uit van het opstellen van een ondernemingsplan en daar strak op te sturen. Ik ben er minder van overtuigd dat dat de beste weg is. Kenmerk van het MKB is toch immers dat snel geschakeld kan worden op kansen en bedreigingen die zich voordoen en dat moet ook vooral zo blijven. Ook al past het niet helemaal in het opgestelde plan. Mooi voorbeeld hiervan zijn horecaondernemers die recent Covid-teststraten zijn gestart. Dat zal niet in hun ondernemingsplan hebben gestaan. De kans deed zich voor en die is aangegrepen. Fantastisch.

Daarmee beweer ik niet dat er geen ondernemingsplan moet zijn. Natuurlijk moet je een idee hebben waar je met de onderneming naartoe wil. En natuurlijk moet daarop gestuurd worden. Ik bepleit alleen dat je je ogen niet moet sluiten en als je kansen ziet moet je die pakken. Ik ken ondernemers die bij wijze van elk uur een nieuwe kans zien. Je kunt niet vol inzetten op elke kans dus daar zal wel een afweging gemaakt moeten worden. Je hebt veelal ook medewerkers die een
bepaalde mate van structuur nodig hebben.

In een ondernemingsplan wordt vaak de beroemde stip op de horizon gezet. Daar willen we naartoe. Beschreven wordt dan hoe de weg er naartoe gaat. Helaas wordt echter vaak vergeten om een 0-meting te doen: waar staat de onderneming op dit moment. Als je naar Amersfoort wilt, rijd je een ander weg vanuit Eindhoven dan vanuit Hengelo. Als je startpunt niet juist is zul je met het beschrijven van de weg nimmer je doel bereiken.

Het is dus belangrijk dat je eerst een 0-meting doet zodat je weet waar je op dit moment staat. Vanaf dat punt ga je bouwen. Als je een huis bouwt kun je immers ook niet met het dak beginnen als je alleen de grond nog maar hebt.

Vervolgens bepaal je waar je naartoe wilt. Waar wil je zijn over 5 jaar? Vanaf daar kun je terug rekenen. Waar moet je dan zijn over 3 jaar, over 1 jaar, over 3 maanden en volgende maand.

Het ingewikkeldst is vaak de vraag hoe je je gestelde doelen kan bereiken. Kan dat met je huidige productenpalet, in de huidige markt, met je huidige medewerkers, met bestaande klanten, op de huidige locatie etc etc. Of moeten er nieuwe producten/diensten aangeboden/ontwikkeld worden, moet een nieuwe markt aangeboord worden, moeten er nieuwe medewerkers bij, etc? Kun je dat zelf financieren of heb je externe financiering nodig. Er zal een plan opgesteld moeten worden zodat je houvast/structuur hebt. Mijn advies is daarbij te focussen. Je kunt vaak beter de beste zijn in een beperkt aantal producten/diensten dan zoveel mogelijk producten/diensten aanbieden waardoor je niet onderscheidend bent en vaak veel tijd, energie en dus geld stopt in dingen die niets opleveren of zelfs geld kosten.

Als het plan er is, kun je met de uitvoering beginnen. Vergeet niet je medewerkers in het proces te betrekken. Samen vorm je de onderneming en alleen samen kom je vooruit. Evalueer regelmatig en stuur bij waar nodig.

Een ondernemingsplan moet je focus bieden. Je weet waar je mee bezig bent en waar je dan komt. Maak het zoals eerder aangegeven echter niet star. Mijn ervaring is dat in het MKB juist ook belangrijk is dat je snel kunt schakelen op kansen die zich voordoen. Pas je plan op de kans aan. Waak er wel voor dat je focus houdt en dus niet elke potentiële kans aangrijpt. Dan doe je alles net niet en dat is gedoemd te mislukken.

Met de Growthmapper help ik MKB-ers de 0-meting te doen en het groeiplan te maken. Vervolgens kan ik als extern adviseur/Groeicoach de voortgang en focus helpen bewaken. Vaak wordt dat prettig gevonden omdat “vreemde ogen dwingen”.

Cookies

Wij gebruiken cookies om de werking van onze website te verbeteren en hebben hiervoor jouw toestemming nodig.

Cookies toestaanBekijk instellingen

Cookies

Om cookies te accepteren hebben we jouw toestemming nodig.
We gebruiken de volgende cookies:

  • Functionele cookies (verplicht)

    Deze cookies zorgen voor een goede werking van onze website

  • Volgen

    Deze cookies zorgen ervoor dat we kunnen zien hoe je door onze website navigeert.